Unu din trei elevi români a rămas în urmă cu materia școlară, în ultimii doi ani, în vreme ce rata de participare la educație timpurie a scăzut

Salvați Copiii România extinde programul de educație remedială și deschide, pentru cel de-al          25-lea an, Grădinițele estivale

  • 31% dintre copiii din învățământul secundar inferior și superior afirmă că au rămas în urmă cu materia școlară în cei doi ani de restricții pandemice, potrivit unui sondaj realizat de Organizația Salvați Copiii România în luna februarie. Decalajele sunt mai mari, în cazul copiilor vulnerabili.
  • La începutul anului anterior, peste 15% dintre copiii care împliniseră 5 ani nu erau înscriși la grădiniță, deși cei mai mulți dintre ei urmau să-și facă debutul școlar în toamna aceluiași an. La fel ca cele mai multe fenomene negative din domeniul educației, neparticiparea la învățământul preșcolar afectează în mod disproporționat copiii din mediul rural, rata de înscriere în învățământul preșcolar la vârsta de 5 ani situându-se la  87,8% în cazul copiilor de la orașe, față de doar 80,9% în cazul celor de la sate.
  • România înregistrează un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au absolvit cel mult gimnaziul, deși ținta fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârșitul anului 2020.
  • Salvați Copiii România extinde programul de educație remedială post-pandemie și deschide Grădinițele estivale, pentru a 25-a ediție.

București, 12 iulie 2022: Școala online a agravat disparitățile sociale, lucru care se poate măsura prin:  

  • neparticiparea școlară – 286.150 de copii între 7 și 17 ani erau în afara școlii la 1 ianuarie 2021;
  • abandonul școlar – 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar și gimnazial și 14.381 din învățământul liceal, au abandonat școala în 2019/2020;
  • inegalitățile dintre copiii din urbanul mare și rural, în ceea ce privește rezultatele la examenele naționale – elevii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5 față de cei de la școlile din urban.

Organizația Salvați Copiii România anunță extinderea programului de educație remedială estivală pentru copiii vulnerabili și deschiderea grădinițelor estivale, ajunse la cea de-a 25-a ediție.

EDUCAȚIE REMEDIALĂ

La insistențele bunicii, Violeta a fost înscrisă la școală. Abia aștepta clasa I, avea emoții și spera să-și facă prieteni buni. Două săptămâni în care nici nu a reușit bine să înțeleagă ce are de făcut, atât a durat visul. Apoi s-a trezit încremenită în față unei tablete. Uneori se mai strica și atunci venea cineva să o repare, pentru că bunica nu știa să folosească tableta. Violeta s-a străduit să înțeleagă tot ce se preda la școala online. La finalul anului, când s-au redeschis școlile, s-a întors la școală pentru scurt timp, dar sunt atât de multe litere și cifre, un caiet întreg plin de socoteli și rânduri de citit. Echipa de la Salvați Copiii a stat de vorbă cu bunica și a inclus-o pe Violeta în programul de pregătire remedială din această vară.

Rezultatele evaluării activităților de educație remedială din vara 2021 ne arată că 57% dintre copii au ajuns la o autonomie deplină de învățare:

  • Matematică: procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 90% la intrarea în program la 56% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 10% la 44%.
  • Limba română: procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 91% la intrarea în program la 48% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 10% la 53%.
  • Științe: procentul copiilor care aveau inițial un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 63% la 33% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 37% la 67%.

Organizația Salvați Copiii a atras atenția în mod repetat asupra impactului pe care îl are, în România, situația socioeconomică a familiei asupra rezultatelor școlare ale copiilor. Cele mai recente rezultate disponibile ale PISA (PISA 2018) plasau România printre țările care înregistrează o puternică legătură între statutul socioeconomic al elevilor și performanțele înregistrate de aceștia. Astfel (eliminând toți ceilalți factori), statutul socioeconomic determină 18% din variațiile de performanță ale elevilor (12% media OCDE).

Salvați Copiii România recomandă Ministerului Educației să colecteze și să analizeze și date care să reflecte impactul statutului socioeconomic al familiei asupra rezultatelor la testările naționale, pentru a putea lua măsuri adecvate de sprijin și compensare a dezavantajelor.

GRĂDINIȚELE ESTIVALE AJUNG LA CEA DE-A 25-A EDIȚIE

Programul Grădinița estivală se derulează din anul 1998, având la bază Curriculumul pentru educația timpurie și respectând cele 5 domenii de dezvoltare a copiilor – dezvoltarea fizică, sănătate și igienă personală; dezvoltarea socio-emoţională; dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii; dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii; capacităţi și atitudini în învăţare.

Programul se adresează copiilor de vârstă preșcolară care nu au mers la grădiniță și care se pregătesc să intre la clasa pregătitoare sau să urmeze cursurile unor grădinițe de stat, obiectivul fiind de a sprijini integrarea copiilor în sistemul de învățământ de masă.

Impactul programului:

  • dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii: la intrarea în program, 13% dintre copii aveau cunoștințe adecvate vârstei, iar la finalizarea programului, procentul a crescut la 64% dintre copii;
  • dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii: la intrarea în program, 10% dintre copii aveau cunoștințe adecvate vârstei, iar la finalizarea programului, procentul a crescut la 53% dintre copii;
  • capacităţi și atitudini în învăţare: la intrarea în program, 11% dintre copii aveau cunoștințe adecvate vârstei, iar la finalizarea programului, procentul a crescut la 53% dintre copii;
  • 93% dintre copii au fost înscriși în învățământul de masă, restul de 7% sunt în monitorizare și vor fi înscriși în anul școlar următor[1].

În cei 24 de ani de activități estivale au fost sprijiniți pedagogic, precum și socio-economic, 13.750 de copii – 10.293 de copii la Grădinița estivală și 3.457 de elevi în programul de remediere estivală,  organizați în 531 de grupe.

În anul 2022, în cel de-al 25-lea, vor fi organizate activități estivale pentru 2.500 de copii, dintre care 385 de preșcolari și 2.115 elevi, din București și județele Argeș, Brașov, Caraș-Severin, Constanța, Cluj, Dâmbovița, Dolj, Galați, Hunedoara, Iași, Ilfov, Mureș, Neamț, Olt, Suceava, Timiș, Tulcea, Vaslui, Vâlcea și Vrancea. În București și județele Brașov, Constanța, Galați, Iași, Mureș, Suceava, Timiș și Tulcea vor participa la activitățile educative și de socializare și copii din Ucraina.

De asemenea, Salvați Copiii organizează în această vară 20 de tabere pentru peste 700 de copii din România și din Ucraina.


[1] Rezultatele obținute în urma evaluării inițiale și finale ale grădinițelor estivale din perioada 2012-2021

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s